راهنمای اندازه
| سایز | XS | S | M | L | XL | XXL |
|---|---|---|---|---|---|---|
| ارتفاع | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 |
| عرض | 55 | 56 | 58 | 59 | 62 | 65 |
| طول | 90 | 92 | 94 | 95 | 96 | 98 |
| سایز | XS | S | M | L | XL | XXL |
|---|---|---|---|---|---|---|
| ارتفاع | 60 | 62 | 65 | 66 | 68 | 69 |
| عرض | 50 | 55 | 58 | 62 | 65 | 66 |
| طول | 80 | 82 | 85 | 86 | 88 | 89 |
توضیحات
جعبه فرمان هیدرولیک جک بیرون پژو ۴۰۵ ( شیر جدید )
جعبه فرمان هیدرولیک جک بیرون پژو ۴۰۵ ( شیر جدید ) ساختاری مشابه جعبه فرمان مکانیکی دنده شانهای دارد از یک فشار هیدرولیکی برای به حرکت درآوردن دنده شانهای کمک گرفته میشود تا راننده نیروی کمتری برای دوران غربیلک بهکار گیرد.

این نوع جعبه فرمان رایجترین نوع جعبه فرمان مکانیکی است که همچنان مورد استفاده قرار میگیرد و به کشویی یا راک اند پینیون نیز معروف است. دلیل اصلی مورد استفاده قرار گرفتن آن سبک بودن و فضای کمی است که اشغال میکند.
پوسته جعبه دنده در این نوع جعبه دنده درواقع یک سیلندر فلزی است. اجزای جعبه فرمان نیز که شامل بست اتصال، پوسته، بازوی فرمان، پیچ و مهرههای تنظیم لقی، گردگیر، پینیون، یاتاقان پینیون و دندهشانهای میشوند در این سیلندر جای میگیرند. پینیون و دندهشانهای که راک هم نامیده میشود اصلیترین اجزای این نوع جعبه فرمان هستند. در واقع پینیون که با مارپیچ فرمان در ارتباط است حرکت چرخشی غربیلک را از مارپیچ گرفته و با درگیر کردن دندههای خود با دندههای راک این دوران را به حرکت عمودی تبدیل میکند.
نحوه کار جعبه فرمان هیدرولیکی
سیستم فرمان هیدرولیکی یک مدارِ بسته است که از فشار روغن هیدرولیک که خود به وسیله پمپی مخصوص تحت فشار قرار گرفته است، برای تغییر جهت چرخها براساس تغییر زاویه فرمان استفاده میکند. در این سیستم پمپ نیروی دورانی و چرخشی خود را از طریق تسمه از موتور دریافت میکند و روغن را با فشاری معادل ۷۰بار روانه لولههای فشار قوی یا لولههای رفت میکند. این لولهها روغن را با همان فشار به پشت شیر هیدرولیک سیستم منتقل میکنند. شیر هیدرولیک دارای سوراخهایی است که با چرخش فرمان به راست یا چپ، تعدادی از آنها باز میشوند.

به این ترتیب هدایت روغن به سمت چپ یا راست جک هیدرولیک کنترل میشود. ورود روغن با فشار به هر سمت جک، حرکت راحتتر فرمان را موجب میشود. سپس روغن مجددا از جک عبور کرده و به سمت لولههای برگشت یا فشار ضعیف رفته و به مخزن برمیگردد. برگشت روغن به مخزن باعث میشود تا پمپ در ادامه کار با کمبود روغن مواجه نشود.

مزایا و معایب فرمان هیدرولیک
مهمترین مزیت فرمان هیدرولیکی را باید حرکت نرمتر و سبکتر آن نسبت به فرمانهای مکانیکی دانست. اما جعبه فرمان هیدرولیک مزایای دیگری به جز نرمی بیشتر فرمان دارد که باعث رواج هرچه بیشتر آن شده است. این مزایا عبارتند از:
- کاهش نیروی دست راننده برای دوران غربیلک
- افزایش پایداری خودرو
- کاهش لرزش و ارتعاشات فرمان
- کاهش حساسیت فرمان در سرعتهای بالا و کنترل راحتتر آن
فرمانهای هیدرولیکی در صورت ثابت بودن غربیلک به فعالیت خود ادامه میدهند به این ترتیب که در صورت حرکت خودرو در مسیر مستقیم، اگر راننده دست خود را از روی غربیلک بردارد خودرو به حرکت مستقیم ادامه میدهد و جهت غربیلک تغییر نمیکند. اما این مسئله منجر به هدررفت بالای انرژی میشود. بنابراین با وجود تمام مزایای گفته شده، جعبه فرمان هیدرولیکی نیز مانند بسیاری از تکنولوژیهای روز معایبی دارد. معایب عمده این جعبه فرمان عبارتند از:
- بالا بودن قیمت تمام شده ساخت و هزینه بالای تعمیرات
- افزایش مصرف سوخت به دلیل دوران مداوم پمپ
- کاهش توان موتور به دلیل استفاده پمپ از نیروی موتور
- نیاز به گشتاور بیشتر برای فرمان دادن به خودرو در زمان خاموش بودن موتور
- استهلاک بالا به دلیل فعال بودن مداوم پمپ بدون تأثیر در سرعت خودرو






هنوز هیچ بررسی وجود ندارد.